Kampa' to bude?

sobota 10. dubna 2010

Plané italské rostliny

Včera jsme vyrazili na kopřivy - myslím, že letošní poslední; vytáhly se a už jsou mi až do pasu. Naučila jsem Cri, jak se jich nebát a jak je šmikat, aby se nepopálil.
Na cestě zpět jsem se zastavila na kus řeči s babičkou a ona se z toho vyklubala velmi poučná a přínosná praktická přednáška o tom, které plané rostliny se dají jíst. Italové totiž razí heslo "Každá rostlina je jedlá!"

V reálu to vypadalo asi tak, že mě protáhla po poli, tuhle naškubala to a támhle zase ono, ochutnej tohle, tyhle listy taky nejsou špatný, květy nebrat, tuhle povařit... Přežvykujíc zelené listy jsem si připadala tak trochu jako koza na pastvě. :)

Naučila jsem se pár nových planých rostlin, tak například: 
Rapacine (nebo Rapa cime? ) 
[:rapačíne:]
 
Divoce rostoucí snad všude, jedlé i listy i květy (lépe zavité), chutná jak kedlubna šlehlá ředkvičkou, trošku pálí na jazyku.

[:čičérbita:]
 
 Takové tužší, dobré k vaření. Ale i v syrovém stavu nebyla špatná. 

[:asprádžine:]
 
Chlupaté, rozhodně tepelně upravit před konzumací, jinak si popícháte jazyk.

A pak ještě pampeliškové listy, ty jediné jsem poznala i po česku. V italštině se pampeliška fikaně ukrývá pod názvem Dente di Leone (tedy Lví zub - neptejte se mě proč;)) nebo taky Tarassaco [:tarasako:].

No, večer jsem tu sbírku pěkně pokrájela, podusila deset minutek (na trošce oleje osmahnutá cibulka, lehce osolit, přidat rostliny a podlít kapkou horké vody) a byla z toho výborná večeře pěti barev (spolu s rýží basmati, červenou čočkou, kyselým zelím a praženými dýňovými semínky).


Jo, a kdybyste z těch mých fotek někdo náhodou poznal, o jaké rostliny se jedná, tak mi to prosím napište! Pomůžete mi tak rozšířit si botanický a kulinářský slovníček. ;)

(A přikládám odkaz na vyčerpávající italský abecední seznam rostlin a jejich využití. To jen na okraj, až zase budu něco hledat. :))

Žádné komentáře:

Okomentovat

Reaguji co nejdřív, díky za komentář!