Kampa' to bude?

pondělí 19. dubna 2010

Ó, tvrdý chléb!

Dneska ráno jsem zjistila, co mi na makrobiotice chybí.
Není to ani tak o chutích, koneckonců bez cukru je mi líp a sladkou chuť lze docílit i zdravějším způsobem, jako spíš o způsobu.. O pocitu?
Těžko to vyjádřit jedním slovem, prostě mi chybí tvrdost? Znáte to, ten pocit, že zuby musí něco dělat, hryzat, trhat, probořovat se... Kůrka chleba, čerstvé jablko, syrová mrkev - něco, co se musí silově vydobýt a pak pohutně prokousat, aby to následně mohlo být sežvýkáno a prosliněno.. Něco, na co musíte pořádně otevřít pusu, třeba divže si panty nevykloubíte, a pak silou uhryzávat kousek po kousku.

Jo, kousání na MB dobrý, já vím, že je to potřeba, ale všechna ta vařená zrna, zelenina, luštěniny, rybí maso, dezerty, .. cokoliv, i ovoce.. je to takové měkké, předzpracované, předpřipravené. Snadné. Rozžvýká to i staroušek bez zubů, k tomu stačí dásně.

Že by se ve mně ozýval predátorský instinkt? Ale tady nejde o maso, to je taky měkké, jde o tu tvrdost. Ne, rýžové chlebíčky tam taky neřadím, ty jenom křoupou. 
A jak jsem na to přišla? Nesla jsem v ruce půlku bochánku bílého, tři dny starého kváskového chleba. A jak jsem tak na něj koukala, popadla mě obrovská chuť si ugrajfnout.. Nešlo o chuť, možná trocha nostalgie? Odjakživa mě fascinovalo jíst věci tak, jak se "nemá".. Nekrájet chleba na plátky, nelámat čokoládu na čtverečky, nejíst lžící ani příborem, ..

A tak jsem se v osm ráno našla na schodech k našemu bytu bojujíc obouruč s půlkou ztvrdlého chleba o kusanec kůrky. Checht.

9 komentářů:

  1. Mám to taky, tuhle kousavou, ale čím dál míň často. Pečená mouka mi totiž nedělá dobře, nicméně mi to nebrání v tom občas si chleba upéct a pořádně si zakousat.

    OdpovědětVymazat
  2. Až se mi konečně jednou zadaří založit ten kvásek, tak se na pečení vlastního chleba taky chystám... Ale třeba do těch dob posílím játra natolik, že už ho nebudu ani potřebovat. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jo, kvásek, to je věc. V paneláku nemám žádnou stále teplou plotnu, radiátory taky teď už nehřejou, je to vždy dobrodružství.
    Taky bych se ráda obešla bez chleba, ale ti tři chlapi u mě doma potřebují hrýzt ještě víc než já a kdo má pak tomu chlebíku odolávat, že?

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní27/4/10 21:26

    Z diagnostického pohledu je potřeba kousat něco tvrdého, křupavého, trhat znakem jang, tedy určitým stahem v organizmu a ono zmíněné kousání, trhání má přinést uvolnění, což je třeba u pečeného chleba paradox, protože ten stahuje.
    Docela dobře se to dá řešit kousáním syrové zeleniny nebo např. oříšků, ale hlavně asi celkovým posunem k většímu jinu, uvolnění organizmu.

    OdpovědětVymazat
  5. Ať už jsi Anonymní kdokoli, díky za jasné, stručné a výstižné vysvětlení. Už jsem z toho venku, ale napříště vím, jak na to. Taky je fajn vybít energii (běh, námaha..) to se pak přijde na jiné myšlenky a člověk se tím i uvolní...

    OdpovědětVymazat
  6. Romualdo5/5/10 17:47

    To je pravda. :) Na druhou stranu, nevím úplně přesně jak to je, ale mám pocit, že fyzická aktivita také stahuje.

    Z druhého pohledu se dá určitý přetlak "vybít" právě fyzickou aktivitou.

    Stah organizmu bych asi řešil relaxací, tím co je mi příjemné a uvolňuje mě a posunem jídla do jinu respektive ubráním jangů v jídle.

    Ovšem kdybych si měl vybrat, zda chci být kondicí spíše víc v jinu nebo spíše v jangu, zvolím si raději jang :)

    Přijde mi, že mírně jangovější kondice je pro život o něco lepší než ta jinovější.

    Ovšem pokud to není v extrému a nevyvažuje se to extrémním jinem. Potom se výhody smazávají. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Anonymní5/5/10 17:57

    To je pravda. :) Nevím přesně jak to je, ale mám pocit, že fyzická aktivita také stahuje.
    I když se dá určitý přetlak "vybít" právě fyzickou aktivitou.

    Stah organizmu bych řešil relaxací a děláním příjemných věcí, které mě uvolňují a posunem jídla do jinu, respektive ubráním jangů.

    Na druhou stranu, kdybych si měl vybrat, zda chci mít spíše jinovější nebo spíše jangovější kondici, zvolím si tu jangovější, pokud to nebude moc v extrému.

    Přijde mi, že jangovější kondice je pro život lepší, pokud to není v extrému a nevyvažuje se to extrémním jinem.

    OdpovědětVymazat
  8. Anonymní5/5/10 17:59

    Omlouvám se za dvojí komentář. Web není má silná stránka a vypadalo to, že se to napoprvé nepovedlo.

    OdpovědětVymazat
  9. To je v pořádku, Romualdo, díky za něj (respektive za oba dva:))! Mě osobně asi taky víc vyhovuje mírně jangovější kondice, ale jakožto chronický jin se do ní dostávám málokdy. Pracuju na rovnováze!:)
    Co se týče té fyzické aktivity.. je to výdej energie a když jí mám moc (je přebytek energie jang?), tak potřebuje být někam odventilována..
    Ovšem paradoxně čím víc energie vydám, tím víc se mi jí dostane... chicht.

    OdpovědětVymazat

Reaguji co nejdřív, díky za komentář!