Kampa' to bude?

sobota 27. listopadu 2010

I nasněžilo - zima je tu

Neuvěřitelné!
26. listopadu, během jedné hodiny, zatímco jsme studovali záludnosti češtiny (no já teda moc ne), v naší metropoli nasněžilo a to dobré dva centimetry! A drží se to!
Dnes ráno venkovní teploměr hlásí mínus pět stupňů, což je na jednu stranu nádherné, ale na druhou stranu (vzhledem k ještě ne úplně doléčené nemoci a sice krásně alternativní, leč nikterak výrazně teplé bundě) mě to nijak obzvlášť netěší. Ale ono je to vlastně jedno, zpoza okna od teplého radiátoru se na to pěkně kouká. :)

K té nemoci - dnes ráno jsem si koneně vzala poslední Neoduplamoxí antibiotický prášek a odteď už se láduju jen a jen probiotiky, ajurvédskými tonifikanty a posilovači imunity vůbec.
Přemýšlela jsem tuhle nad tím, že se z mého TČM poradce tak ze dne na den vyklubal propagátor a zastánce ajurvédy. Kdoví proč. No, upřímně -  moc se mi to nelíbí, nějak mi ty čínské názvy bylinek přirostly k srdci a hlavně mám takový subjektivní pocit, že zabíraly mnohem víc, ale no tak uvidíme, třeba to je jen dočasné. I když on, jakožto integralista (doktor celostní medicíny) má plné právo přecházet z jednoho systému do druhého.. Když to bude fungovat.
Hlavně, že ví, co dělá. Jen nás celá ta ajurvéda přišla nějak dráž. Ale co už.
Teď ještě zbavit se toho ranního kašle a odpolední únavy a bude. Lepší doktora nepotřebovat vůbec. Ani čínského, ani indického... ani italského. :)

To mi připomíná, že sem chci vložit pár sezónních opatření (no jo, komentáře k nim si neodpustím:)), vycházejících z čínské dietetiky, kterými je vhodno se v zimě řídit a která se snažím dodržovat. Zatím mi dělá problém především brzký odchod na kutě, hehe.

⁂  Zima  ⁂
Element vody, převaha yinu, ústředním vnitřním orgánem jsou ledviny a močový měchýř.
Mělo by to být období klidu (paralelně k přírodě, která se ukládá k zimnímu spánku), odpočinku, rozjímání a meditace.
Doporučení:
  • Chodit brzo spát a časně vstávat (nejlépe při rozednění - např. dnes mezi půl sedmou a sedmou).
  • Vyhledávat teplo, ale nepotit se (hlavně ne sauna - vyhání energii z těla ven!)
  • Jíst hořké a slané potraviny (stahují a podporují yin).
  • Základem stravy má být vařené obilí (nezapomínat na jáhly, na "talíři" by mělo obilí být víc než zeleniny).
  • Jíme zeleninu nakládanou (a sušenou). 
  • Zařazujeme často mořské ryby a řasy, solíme mořskou solí
  • Z luštěnin je vhodná sója.
  • Vhodné jsou husté polévky ("zahřívací", tzv. eintopf - z jednoho hrnce).
  • Úprava jídla pečením (dodá jídlu hodně yangu).
  • Ovoce nedoporučeno, ale když už, tak sušené (ale ne tropické - ochlazuje! Nejlepší jsou křížaly.)
  • Neužívat ostrá a pálivá koření (vytahují yang na povrch X správně má být yang v zimě uvnitř a yin na povrchu) - takže addieu! skořici, chilli papričkám, sušenému zázvoru, kardamomu, hřebíčku, pepři, ... Co takhle zkusit čerstvý zázvor? :)
  • A jen dodatek - jídla by se měla jíst vždy teplá, obzvláště v zimě nikdy studená! (Zapomeňte na jogurty... nebo aspoň na jogurty rovnou z ledničky!:) O zmrzlině snad ani nemluvě.) 
 Tak koukám z okna a slunce ten sníh pomaličku rozpouští... No na sněhového anděla si budu muset ještě nějaký ten pátek počkat. :)

4 komentáře:

  1. Ju, já tu zas chvilku nebyla a tolik příspěvků. :)
    Hlavně ať jsi fit!

    Z těch doporučení bych si osobně měla vzít to časné uléhání na kutě i vstávání... ale asi jsem noční můra. :( :D

    Pája

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Pájo,
    všechno se dá změnit - taky jsem byla sova a jaká! Třetí hodina ranní mi před pár lety nedělala problém, ale teď? Br! Ani pomyslet, v jedenáct mi padá hlava! ;)
    Ono i to ranní vstávání má své kouzlo. A hlavně se zdravím to dělá divy.
    Každodenní koloběh energie, to je věda.. přeci jen jsme součástí přírody, ne něčím, co si vytváří vlastní pravidla, hehe.
    Ale co už, třeba časem, uvidíš, vyzkoušíš. Doporučuju!:)

    OdpovědětVymazat
  3. Někdo tam nahoře ti chtěl asi udělat radost, abys nemusela čekat "nějakej pátek" na dělání toho anděla. Teda alespoň u nás (olomoucký kraj) padá celej den. A vypadá to že bude i celou noc. To mám tedy radost, miluji odhrnování chodníků.
    No a k tomu vstávání - vstávám v 5, tak doufám že to stačí. Je pravda že bych měl trochu vylepšit to ulehání, protože v jedenáct to je fakt pozdě. No, o tom že nejím ryby a nic co pochází z vody se raděj rozepisovat nebudu.
    Takže zimě zdar a pokud možno, sněhu sbohem.

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní7/12/10 23:48

    Pavli, máš pravdu. Vše by mělo mít nějaký logický rytmus. :)
    Pája

    OdpovědětVymazat

Reaguji co nejdřív, díky za komentář!