Kampa' to bude?

čtvrtek 11. listopadu 2010

Podzimně o ovoci, energii a kurkumě

Mám toho tolik co napsat!
Vždycky mě napadne, že o tohle se musím podělit a o tohlencto taky a pak mám v mysli dlouhatánský list toho, co všechno vám chci říct a nevím, s čím začít!
(Varianta B: všechno to zapomenu a když sednu před počítač tak najednou nevím!:))
Ale dnes varianta A, která nejčastěji nastává, když se blíží datum odjezdu nebo musím něco urgentně dělat. :)

Zvláštní - čím víc věcí na práci máte, tím víc se jich objevuje. A naopak, čím míň toho děláte, tím míň se toho k práci objeví.
A platí to nejen o práci, ale i o korespondenci, povinnostech, setkání s kamarády, rezervacích, energii...
Když jsem řeč o energii, byla jsem dneska cvičit a úplně jsem se tam "zničila" (v dobrém slova smyslu, mám problém vylézt do schodů nebo zvednout ruce a to nejhorší mě čeká až zítra, až se to ve svalech pěkně rozleží). Ale paradoxně - přestože jsem se hodinu potila jak kůň a na závěr jsem se jakž takž z té podložky sesbírala - mám teď mnohem víc energie než kdy jindy!  
Čím větší výdej, tím větší příjem. Platí to!
Takže kdo si stěžuje na málo energie nebo na únavu: dejte pápá lenosti a šupky cvičit! :)

Ale co jsem to..
Jo, dnes jsem mezi jednou a druhou přeháňkou vyfotila cachi [:kaki:].. podzimno-zimní to ovoce, rostoucí nám tu na stromě. Nojo, bude to khaki (i když já měla vždycky za to, že khaki barva je taková béžovo-žluto-zeleno-hnědá...). Tak nic, člověk se pořád učí nové věci. :)

Cachi - ovoce podzimu
Něco málo o nich?
Sbírají se ještě nezralé, dojdou doma v košíku (babička je obkládá mandarinkami). Není to nic pro diabetiky (ani makrobiotiky, haha:)), poněvadž je tohle ovoce plné cukru (a pak taky vitamínů A, C a K) a má močopudné účinky, ale na druhou stranu prý pročišťuje organismus, takže kdo trpí od jater, tak by je měl jíst. Nejlíp zasyrova. Aspoň to říkají.
I když na játra je nejlepší nalačno vypitá teplá voda s citrónem. :)

Strom plný ještě nezralých khaki
Tak, a dnešní příspěvek uzavřu krátkou historkou, co mě včera opravdu pobavila:
Přítelova maminka se v časopise dočetla, že na játra je dobrá kurkuma. I hned ji zakoupila. Dvakrát ji ozkoušela a kurkuma letěla do koše, protože prý není vůbec dobrá.
Cože? Kurkuma že není dobrá?!? (Ptám se já.)
No jo, posypala si s ní čerstvě uvařené těstoviny a nedalo se to jíst, a tak ji zkusila vypít rozpuštěnou ve vodě (a zcela překvapivě se to nedalo pít).

Pointa: Lepší nevědět než se informovat polovičatě.

Stačilo se mě zeptat (a kurkumy mám doma pytel, takže i tu bych jí dala). Ale to ne. Ani dodatečně! Hrdost je děsná vlastnost, řeknu vám. A přitom i oni mají přísloví "Chiedere non costa nulla" (Za zeptání nic nedáš).Ale co už, tak si můžu aspoň představit ten výraz, když do sebe soukala špagety obalené ve žlutém prášku namísto parmezánu - ééé! ;)

5 komentářů:

  1. Mňam, kaki miluju!
    Pája

    OdpovědětVymazat
  2. Zvláštní podzim je ten letošní. Alespoň mě se zatím tak jeví. Já teda nepamatuji aby bylo v listopadu takové teplo. Možná v budoucnu budeme pěstovat jižní ovoce i u nás. Já teda kaki nikdy neměl. Do nedávna jsem vlastně ani nevěděl že něco takového existuje. Až minulý týden prohlížím leták od nás ze supermarketu a tam v akci kaki, tak to asi vyzkoušim, jaky to bude.
    Na závěr si ještě dovolím poznámku, že ne vždy platí ona věta "Čím větší výdej, tím větší příjem." Minulej měsíc jsem měl docela velké finanční vydání... ale plat se mi nezvedl. Spíš byl menší jak měsíc před tím... :)

    OdpovědětVymazat
  3. Však ono to, side, nemusí být hned - dočkej času (a věř tomu! ;))
    Anebo zapřemýšlej, jestli se ti to "nevrací" třeba na něčem jiném než na platu..

    Tak já snad kousek toho ovoce taky (i když zcela neMB) ochutnám, když je to domácí.. abych vlastně věděla, o čem píšu. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Pavli,
    khaki je fakt taková vojenská zelenohnědá barva.
    Ovoce je Kaki neboli Tomel japonský (jiné názvy - Churma nebo Persimmon, Jam nebo Shitse, latinsky Diospyros kaki) m

    OdpovědětVymazat
  5. Díky, tak teď už v tom mám jasno-tedy Kaki.
    I když napsané to vypadá tak divně, ehm, nečesky řekla bych. :) Ale co. Tak ještě ta ochutnávka, co se zatím nekonala a bude. :)

    OdpovědětVymazat

Reaguji co nejdřív, díky za komentář!