Kampa' to bude?

čtvrtek 7. dubna 2011

Hokus pokus dortkorpus!

No a jak jsem tak v tom jednom kole, kdy nevím, co dřív udělat a kam dřív skočit, tak do toho si ještě usmyslím, že budu píct dort. Manželovi k narozeninám.
No, natajno (jak bych si to představovala) to jaksi není úplně proveditelné (vzhledem k velikosti našeho minibytečku a prostému faktu, že jsme skoro pořád spolu), a do poslední chvíle hrozí, že to ani nestihnu. Což by mě mrzelo.
Miluju totiž překvapení. A čím jsem starší, tím víc mě baví ta aktivní část  - být spíš překvapitel. I když ani překvapený není nepříjemné. Ale vzhledem k tomu, že příchozí překvapení neovlivním, zatímco odchozí ano, tak volím tu aktivní část. A koneckonců neříká se "dej a bude ti dáno, přej a bude ti přáno"? Co takhle "překvap a budeš překvapen"? :)

Ale stahuju hlavu z oblačných mudrlantských výšin zpět na zem k onomu dortu.
Takže dort se většinou dělá z mouky, že.
Mouka zahleňuje a já bych ji neměla. Kritérium č.1: Dort musí být takový, abych jej mohla i já. (Ne až tak moc kvůli mně, ale spíš jde o tu sdílenou chvíli a přece někomu nedarujete dort aby si ho snědl celý sám, že.)
Takže dedukce: "Co je to mouka?" Usušená namletá obilná zrna.
Spojením mouky s mlékem / vodou či jinými tekutými látkami vznikne těsto.
A co takhle ten postup tak trošičku obrátit?
Místo mouky vezmu primární surovinu - obilná zrna. Místo zpracování a následného zvlhčení je napřed namočím a pak zpracuju. Není to geniální nápad? Je! :)

A jak to všechno dopadlo?
Namočila jsem broušenou špaldu v malém kastrůlku do vody na několik hodin. Pěkně mi ta zrna nabobtnala. A večer, po 21. hodině (když konečně byla chvilka volna) jsem se pustila do hokusu - pokusu - dortkorpusu.
Bylo to takové malé alchymistické experimentování, připadala jsem si jako malý kouzelník a moc mě to bavilo. Doufajíc ve výsledek, který bude chutnat. Nedávno jsme si totiž doma vyjasnili chutě a k mému egoistickému velkému zklamání - jelikož to opravdu byla jen otázka vlastního ega: každý má nárok na vlastní chutě a vlastní názory a já nikomu ty svoje (ať už názory nebo chutě) vnucovat nemůžu - jsem se dozvěděla, že jsem ze svých dezertů entuziastická hlavně já, zatímco jemu mnohem víc chutná sladká a osvědčená klasika (jíž se ode mne nedočká). Nu což, o to víc to pro mne byla výzva - upéct něco, co bude nejen MB, ale co zároveň i potěší onen chlupatý a náročný jazýček, co doma mám. A zadařilo se!

Ingredience "báj voko", příště si je pečlivě zapíšu, slibuju. Ale abych je nezapomněla úplně..
namočená špalda (2 hrsti? tak 250 g),  
voda (ta z namáčení lepší míň než víc),  
špetka soli,  
skořice,  
bio rozinky (aspoň 100 g), 
lněné semínko (1 lžíce)
rýžový sirup (tak aspoň 3-4 lžíce),  
troška žitné mouky (na obarvení do hněda, tak 2 lžíce),  
mandlové mléko (tak půl skleničky, piju to jen já a litr za ty tři dny, co to v ledničce vydrží teda vážně nevytáhnu.. a v buchtě se to ztratí;)),  
olej (tak dvě lžíce),  
kypřicí prášek bez fosfátů (cca půl pytlíčku, tzn. kolem 20g), 
Mišutka na zahuštění (ptáte se, kde jsem ji vzala? Nechala jsem si ji dovézt! Cha!;))

Vše krom posledních dvou (Mišutky a prášku do pečiva) vysypat do mixéru a rozmixovat na tekutou hmotu (ne příliš tekutou). Poté přidat Mišutku (zahustí) s práškem, rychle a důkladně zamíchat a rozprostřít (docela to teče, nelekněte se) do naolejovaného a kukuřičnou strouhankou vysypaného pekáčku (já použila jednorázovou hliníkovou formu). Péct při 180°C asitak 50 minut, zkrátka dokud se neodlepí od krajů a kůrka na povrchu nezezlatoví.

A jelikož v jednoduchosti je krása (a taky díky pokročilé večerní hodině), po zchládnutí do "dortkorpusu" přišla jedna modrá svíčka a "tanti auguri a te..." (čili všechno nejlepší po italsku)


Chutnalo!!!
Památná věta: "Proč neděláš buchty jako tuhle? Je výborná! Máš na ni recept, doufám..." Hm, tak příště se pokusím o přesnou rekonstrukci - snad se zadaří.

P.S.: To, že se jednalo o dort, byla jen souhra okolností, je to normální vynikající buchta. Rozmixované rozinky a množství sladu ji dělají poměrně hodně sladkou (pro neMB strávníky podstatné, buchty "naslano" totiž nefrčí), použití celých rozmixovaných zrn vede k zajímavé, jakoby "mokré" konzistenci uvnitř.

Průřez korpusem
Nejlepší byla rovnou z trouby, kdy kůrka pěkně křupala a vnitřek byl ještě vlažný. Druhý den již celá poněkud změkla, ale chutově stále ještě výborná, i třetí den a do čtvrtého už z ní nezbyl ani drobeček. 
Měla-li bych víc času, uvažovala bych o polevě - nejspíš "čokoládové" nebo "karobové". Poněvadž ale kakao nesmím já a karob (jinovější a ještě méně doporučený než kakao, obzvláště pro ty, kteří trpí kožními vyrážkami) by zase neměl C., tak mohu vlastně říct: "Ještěže jsem měla tak málo času!".
Povrch by se dal před pečením ozdobit i mandličkami (nebo semínky - slunečnice, dýně... ale to by mi neprošlo, semínkožrouta máme doma jen jednoho). A to je vše, co mě teď z možných vylepšení napadá.
Jo, dobrou chuť přeju, vyzkoušíte-li! :)

4 komentáře:

  1. Anonymní10/4/11 12:17

    Ahoj Pavlí,
    recept je super. Včera jsem se tvým nápadem nechala inspirovat. Jen jsem nahradila mléko ovesným a špadlu pšenicí ozimou. Dopadlo to báječně. Díky Luckdragon

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělé! To mám radost, že sis pochutnala!
    A díky za zpětnou vazbu, je fajn vidět, že tenhle blog někoho inspiruje. ;) Dává mi to víc energie do dalšího psaní...

    OdpovědětVymazat
  3. Na tom obrázku to vypadá velice zajímavě. Možná se mi to jen zdá ale řekl bych že je ta buch.. pardon dort zevnitř modrej. Já bych to i ochutnal. Teda pokud by to někdo upekl. Ja totiž nevařim a z toho seznamu bych měl tak tu vodu a špetku soli. A asi tu skořici. Toť vše.

    OdpovědětVymazat
  4. Hehe, to bude možná odraz našich kuchyňských kachliček, jinak si to neumím vysvětlit! ;)

    Jakože nemáš doma ani olej? No, to jsi na tom, side, teda vážně na pováženou! Trocha špaldy (pořádně rozžvýkat) by ti neuškodila! :D A partnerka ti doma nevaří?!? ;)

    OdpovědětVymazat

Reaguji co nejdřív, díky za komentář!